Rome kent meeste ongevallen met e-steps na Turijn en Milaan

Rome is op nog geen jaar tijd in de top drie beland van Italiaanse steden waar de meeste ongevallen gebeuren met elektrische steps. Rome staat op de derde plaats, na Turijn en Milaan.

De voornaamste oorzaken zijn valpartijen door gaten en kuilen in de wegen, slecht aangelegde of onderhouden fietspaden en frontale botsingen met stilstaande of rijdende auto’s en motorfietsen. Hoewel het verboden is, maken e-steppers ook regelmatig gebruik van de voetpaden, waarbij regelmatig mensen worden omvergereden.

steps_rome (4)

Sinds Rome vorig jaar de markt openstelde voor aanbieders van elektrische deelsteps is het aantal ongevallen explosief gestegen. Sindsdien zijn er duizenden e-steps toegevoegd aan het verkeer.

Een keerzijde van die populariteit is dat er om de drie dagen een zwaar ongeval gebeurt waarbij de gebruiker van een elektrische tweewieler betrokken is. Meteen na de introductie van de nieuwe voertuigen schoten de ongevallenstatistieken al de hoogte in. Verkeersdeskundigen en politiemensen trekken aan de alarmbel.

Teveel gebruikers beschouwen het voertuig als speelgoed. Ze gebruiken hun elektrische step vaak op een kinderlijke en onvoorzichtige manier en zonder enige verantwoordelijkheid. Het dringt blijkbaar tot velen niet door dat ze deel uitmaken van het ingewikkelde stedelijke verkeerskluwen zodra ze hun voertuig in de stad gebruiken, zegt Giordano Biserni, de voorzitter van Asaps, de vriendenvereniging van de verkeerspolitie (Associazione Sostenitori ed Amici della Polizia Stradale).

steps_rome (2)

Wandelen in Rome is een plezier dat zijn gelijke niet kent. Iedere bezoeker weet dat het perfect mogelijk is om onze wereldstad te voet te verkennen, wandelend van de ene naar de andere bezienswaardigheid. Velen doen dat ook. Maar nu worden die vrijheid en dat wandelplezier bedreigd. Voetgangers worden gehinderd door talrijke achtergelaten e-steps.

Dagelijks zien we ook e-steps racen op de trottoirs. Voetgangers, ook kinderen, moeten maar zien dat ze tijdig opzij kunnen springen en als dat niet lukt worden ze overhoop gereden. Soms met ernstige gevolgen, want de snelheid van de voertuigen is doorgaans erg hoog. Het feit dat er nu geen toeristen zijn maakt het rijden op de voetpaden nog aanlokkelijker.

Er is dringend meer verantwoordelijkheidsgevoel nodig bij de gebruikers. Als ze dat zelf niet kunnen opbrengen moeten er een strenger reglement, meer controles en zwaardere sancties komen. Tot nog toe zijn in Rome onder de e-stepgebruikers geen doden gevallen, maar dat is eigenlijk een mirakel, aldus de voorzitter van Asaps.

steps_rome (1)

Een andere plaag is (nog steeds) de nonchalante manier waarop de deelsteps worden achtergelaten en vaak zelfs gewoon worden neergegooid, op voetpaden, aan bushaltes, voor metro-ingangen, bij bezienswaardigheden, voor winkels en etalages of gewoon midden op een plein.

Rome lanceerde al een strenger verkeersreglement, maar veel heeft dat tot dusver niet geholpen. De meeste e-stepgebruikers lijken het zich allemaal niet aan te trekken. De verkeerspolitie doet wat ze kan, maar komt handen te kort.

Een heel andere keerzijde van de deelsteps is dat ze de jongste tijd ook gretig worden gebruikt door drugdealers. Die zijn blijkbaar dol op de snelle, wendbare tweewielers, waarmee ze ook in kleine straatjes kunnen komen en desgewenst snel kunnen ontsnappen als er een politiecontrole is. Vooral in de omgeving van Piazza Trilussa in Trastevere duiken frequent dealers op per deelstep.

steps_rome (3)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.