Curator Roma Metropolitane meldt dat het metronet begin april stilvalt

Roma Metropolitane, het bedrijf dat namens de stad toezicht houdt op het beheer en de bouw van het metronet, is sinds eind oktober 2019 in gecontroleerde vereffening. Het gaat dus al lange tijd slecht met het zwaar verlieslatende bedrijf.

Maar nu komt het mogeijk definitieve einde wel heel dichtbij. De curator stelt in een vlijmscherpe brief aan het stadsbestuur dat er gewoon teveel schulden zijn en dat het bedrijf nog maar een kleine stap verwijderd is van een faillissement.

Binnen twee maanden komt er een definitief einde aan de werking van Roma Metropolitane. Dat kondigt curator Andrea Mazzotto aan in een vijf pagina’s tellende brief aan burgemeester Raggi en haar raadsleden.

De curator heeft de voorbije maanden verschillende reddingspogingen ondernomen en meermaals geprobeerd om de financiële toestand van Roma Metropolitane recht te trekken.

Maar er is geen beginnen aan, de schuldenberg is gewoon te groot. In alle mogelijke scenario’s vloeit er nog altijd meer geld buiten dan er binnenkomt. Onder meer de lonen voor de arbeiders die momenteel werken aan metrolijn C nemen een forse hap uit het budget.

Vanaf 31 maart 2021 zal Rome Metropolitane zijn huidige verplichtingen niet meer kunnen nakomen, waardoor het insolvent wordt. Daardoor zullen we alle activiteiten moeten stopzetten, meldt de curator.

metropo(3)

Dat scenario zou zonder meer een ramp zijn. Het einde van Roma Metropolitane zou leiden tot de instorting van het volledige transportsysteem van Rome. Het betekent concreet dat zowel de lijnen A, B als C vanaf april buiten werking worden gesteld.

Als dat gebeurt moeten honderdduizenden mensen alternatieve vervoersmogelijkheden zoeken, wat zou zorgen voor een overrompeling van het stedelijke busnet en een ongeziene verkeerschaos.

De nota van de curator laat niet veel ruimte voor interpretatie. Het volledig stopzetten van Roma Metropolitane zou een verwoestend domino-effect hebben, schrijft hij.

Vooreerst zouden de bouwwerken voor de metrolijn C, die nu al kampen met vele jaren vertraging, helemaal worden stilgelegd. De betaling voor de bouwarbeiders wordt dan gestaakt, waardoor die niet meer zullen willen voortwerken.

Daarnaast zouden ook de verbindingen op de metrolijnen A en B en op het gedeelte van de C-lijn dat al klaar is, worden opgeschort. Zonder toezichthouder ontstaan wettelijke problemen als de treinen toch blijven rijden.

De overheidsvereisten inzake veilig vervoer en de brandvoorschriften kunnen dan juridisch niet meer worden gegarandeerd. Vervoersmaatschappij ATAC, de exploitant van het net, zou bij het verdwijnen van Roma Metropolitane gedwongen zijn om het volledige metronet stil te leggen.

Los van de enorme praktische ongemakken die dat zou meebrengen voor de burgers, zou de stopzetting van het metronet ook een groot economisch verlies betekenen voor ATAC.

De vervoersmaatschappij kampt zelf al jaren met een miljardenschuld, maar kan voortwerken dankzij een overeenkomst met haar schuldeisers. Als de inkomstenstroom van de metrotickets opdroogt, zal ATAC ook de verplichtingen van dat afbetalingsplan niet meer kunnen nakomen.

metropo(5)

De curator wijst op nog andere juridische problemen die de stopzetting van Roma Metropolitane zou veroorzaken. De strafbare feiten die daaruit zullen voortvloeien zijn voor rekening van degenen die het faillissement van het bedrijf hebben veroorzaakt, schrijft Mazzotto.

Lees: de voltallige meerderheid in de gemeenteraad van Rome, vooral degenen die in het verleden te maken hebben gehad met Roma Metropolitane, riskeren voor de rechter te moeten verschijnen wegens frauduleus faillissement.

Het ziet er dus niet goed uit, zelfs niet voor de politici in de gemeenteraad die altijd hun best hebben gedaan om het openbaar vervoer in de stad zo goed mogelijk te laten verlopen. Wat gaat er nu gebeuren? Dat het metronet effectief stilvalt, is bijna ondenkbaar, maar de tijd dringt.

Er kan een regeling worden getroffen zoals exploitant ATAC die nu al heeft met haar schuldeisers, ofwel volgt een snelle en totale reorganisatie van het bedrijf, gevolgd door een doorstart, een soort Roma Metropolitane 2.0. Dat zou echter veel jobs kosten, iets wat de politici in dit verkiezingsjaar tot elke prijs willen vermijden.

Eender welke oplossing er wordt uitgedokterd, het moet erg snel gebeuren. De tijd om een beslissing te nemen is zeer kort. Als het stadsbestuur niet reageert, zal deze week de aandeelhoudersvergadering van Roma Metropolitane bij elkaar worden geroepen.

De enige beslissing die daar kan worden genomen is dat de directie op bevel van de curator naar de rechtbank stapt om het faillissement aan te vragen.

De brief van de curator komt bijzonder ongelegen voor burgemeester Raggi die zich volop aan het voorbereiden is op de komende verkiezingen en ondertussen ook nog moet afrekenen met de gevolgen van de Covid-19-crisis die van de toeristenstad Rome een economisch slagveld hebben gemaakt.

metropo(6)

Raggi zou de gemeenteraad kunnen vragen om enkele miljoenen vrij te maken, zodat Rome Metropolitane weer heel even vooruit kan. Maar Rome sleept zelf een schuld mee van meer dan 1,2 miljard euro en het is lang niet zeker dat Raggi in de gemeenteraad een meerderheid vindt om de zoveelste geldtransfer naar een bodemloze put goed te keuren.

Bovendien beginnen ook de andere partijen naar verkiezingsmodus te schakelen en zullen ze niet snel geneigd zijn om Raggi op de valreep geschenken te laten uitdelen.

Het belooft dus, andermaal, weer een spannende week te worden op de Capitolijnse heuvel.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.