Rome wil twee nieuwe tramtrajecten aanleggen

De stad Rome heeft bij het Ministerie van Infrastructuur en Transport (Ministero delle Infrastrutture e dei Trasporti, MIT) projecten ingediend voor de aanleg van twee nieuwe tramlijnen die de mobiliteit van zowel de inwoners als toeristen aanzienlijk moeten verbeteren.

Rome wil ook geld voor de bouw van een nieuwe tramstelplaats en voor de realisatie van het toekomstige metrostation Venezia, waarin ook het in 2009 ontdekte Athenaeum van Hadrianus als museumsite wordt verwerkt.

Daarnaast wil Rome ook 58 nieuwe trams en 21 metrotreinen kopen. Voor de financiering van deze projecten vraagt Rome van het ministerie in totaal 1,3 miljard euro.

trammit(10)

De tramprojecten maken deel uit van het Stedelijk Duurzaam Mobiliteitsplan van Rome waaraan al verschillende jaren wordt gewerkt. Volgens het stadsbestuur gaat het om noodzakelijke openbare werken en diensten die de mobiliteit van de stad zullen veranderen.

De bouw en aanleg van dergelijke projecten kan echter niet in gang worden gezet zonder financiering van de hogere overheid. Dat is volgens burgemeester Raggi de reden dat de dossiers lang hebben aangesleept.

We hebben de projecten goed willen voorbereiden. We geven niet zomaar een boodschappenlijstje aan het ministerie, maar presenteren nu een ernstig en samenhangend programma voor een aantal cruciale mobiliteitswerken in onze stad, aldus Raggi.

Een grote hap uit het gevraagde budget is de bestelling en levering van 58 nieuwe trams en 21 metrotreinen voor zowel de lijnen A, B als C. Die extra rijtuigen zijn nodig om de frequentie op de metro- en tramlijnen te verhogen, waardoor reizigers dus minder lang moeten wachten aan de haltes.

Om de rijtuigen ’s nachts te stallen vraagt Rome ook geld voor de uitbouw van de tramremise of stelplaats Casilina Est.

trammit(2)

Twee nieuwe tramroutes die zowat de hele stad doorkruisen moeten de mobiliteit van zowel bezoekers als toeristen flink verbeteren.

Rome heeft een simulatiefilmje gepresenteerd waarop een voorproefje te zien is van het nieuwe tramtraject dat de reizigers rechtstreeks van Piazza Vittorio Emanuele naar Piazza Venezia zal brengen.

Daar kunnen ze dan in de toekomst via het metrostation Venezia overstappen op de metro C-lijn, de tram richting Trastevere nemen of gebruikmaken van het busknooppunt. De verbinding moet reizigers toelaten zich sneller en efficiënter door Rome te verplaatsen dan nu het geval is.

De nieuwe tram zal daarbij ook over een gedeelte van de Via dei Fori Imperiali rijden. Er zal op de route gedeeltelijk gebruik worden gemaakt van reeds bestaande sporen, zodat voor het nieuwe traject slechts een paar kilometer nieuwe sporen moeten worden aangelegd.

Het nieuwe traject zal in de toekomst ook worden ingeschakeld om de tramlijn uit te bouwen, die Prenestina rechtstreeks zal verbinden met de Gianicolense. Die zeer lange route zal de reizigers dus eveneens dwars door het historische centrum voeren.

Daarnaast wil Rome ook beginnen met de aanleg van lijn 1 (Termini-Vaticano-Aurelio), de zogenaamde TVA, die reizigers rechtstreeks van het station Termini in het oosten van de stad helemaal naar Piazza del Risorgimento in het westen moet brengen. Dat plein bevindt zich vlakbij Vaticaanstad.

trammit(1)

Ook deze nieuwe tramverbinding zal gedeeltelijk gebruik kunnen maken van reeds bestaande sporen, wat de kostprijs voor de uitbouw van het traject gevoelig moet doen dalen.

Deze tramroute, vanaf het spoorwegstation tot aan Vaticaanstad, zal vermoedelijk ook erg aanslaan bij toeristen die onderweg al een voorproefje zullen krijgen van een aantal mooie bezienswaardigheden in de stad.

Dit tramproject werd eigenlijk bijna dertig jaar geleden al grotendeels ontworpen om de extra reizigers op te vangen die Rome zouden bezoeken ter gelegenheid van het Heilig Jaar 2000. De nieuwe route werd uiteindelijk nooit gerealiseerd.

Het plan is nu herwerkt, bijgestuurd en aangepast aan de actuele verkeerssituatie in Rome. In 2025 is er immers alweer een Heilig Jaar op komst, een gebeurtenis die altijd miljoenen extra pelgrims en bezoekers naar de stad lokt. Voor de organisatie van zo’n jaar worden ook extra budgetten uitgetrokken.

Rome wil een nieuwe poging waren om de TVA-tramlijn ditmaal wel te realiseren. In een ideale wereld zou de nieuwe tramlijn dus tegen 2025 klaar moeten zijn.

Helaas worden deadlines voor grotere openbare bouwprojecten in Rome vrijwel nooit gehaald. Afwachten of het ditmaal anders is. Wordt zeker vervolgd.

trammit(9)

Met heel veel geluk zouden ook de werken aan het metrostation Venezia dit jaar nog kunnen beginnen. De definitieve plannen werden in juli door het Metro C-bouwconsortium voorgesteld.

Het is nu wachten op geld en het groene licht van het MIT. Naast de reeds eerder toegekende 150 miljoen euro voor de voorbereidende werken aan het station Venezia, is nog 450 miljoen euro nodig om het station te bouwen en af te werken.

Op het laagste niveau van het nieuwe station komen uiteraard de treinsporen. Reizigers zullen die kunnen bereiken via trappen en roltrappen en zullen dankzij loopbruggen ook kunnen genieten van de restanten van het Auditorium van Hadrianus. Er komt ook een glazen lift. De uitgangen zijn voorzien aan Piazza Madonna di Loreto, en de Via del Plebiscito.

trammit(12)

De archeologische site zal ook van buitenaf bereikbaar zijn, dus zonder het eigenlijke metrostation te moeten betreden, dit met een trap en vanuit het tweede niveau in het ondergrondse gedeelte, waar ook een aantal winkels en bars zullen komen.

Ondergronds zal de verlichting zoveel mogelijk gebeuren met natuurlijk licht dat via glazen wanden en koepels zo diep mogelijk moet doordringen.

Bekijk hier het simulatiefilmpje met het nieuwe tramtraject van Piazza Vittorio Emanuele naar Venezia.

trammit(6)Dit blijft toch een beeld dat we ons vandaag moeilijk kunnen voorstellen.
Waar nu toeristen op een terrasje met een wijntje genieten van het uitzicht
op het Pantheon, reden honderd jaar geleden gewoon trams voorbij.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.