De laatste staking van het zieltogende Alitalia

Zoals bekend werd in oktober vorig jaar uit de restanten van de al vele jaren noodlijdende Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia de nieuwe maatschappij Italia Trasporti Aereo (ITA) opgericht. De naam Alitalia verdwijnt, net als het logo en de typische kleuren. De nieuwe maatschappij wil binnenkort de eerste vluchten uitvoeren.

De nationalisering is niet naar de zin van de vakbonden van het zieltogende Alitalia die in Rome gedurende vier uur het werk neerlegden en een protestactie hielden aan de luchthaven Leonardo da Vinci in Fiumicino. Volgens het personeel van Alitalia wordt de oude maatschappij door de komst van ITA gewoon vernietigd.

alitaliavliegtuig

Alitalia krijgt nog altijd flinke dosissen overheidssteun om te kunnen overleven. Vorige maand werd nog 25 miljoen toegekend om de directe gevolgen van de viruscrisis op te vangen. In 2020 ontving de luchtvaartmaatschappij ook al twee steunpakketten van in totaal 273 miljoen euro.

Alitalia heeft een zeer lang verleden van subsidies en overheidssteun, wat regelmatig voor conflicten zorgde met de Europese Commissie. Toch maakt deze laatste ditmaal geen bezwaar tegen het nieuwe steunpakket van 25 miljoen euro.

Sommigen wijten dat aan de goede relaties die premier Mario Draghi als voormalige baas van de Europese Centrale Bank (ECB) met de Europese instellingen heeft, maar aan de toekenning van de nieuwe donatie heeft de commissie wel strenge voorwaarden gekoppeld.

Europa eist onder meer dat de naam Alitalia niet langer wordt gebruikt. De slots op de luchthaven Linate in Milaan moeten opgegeven worden. En het belangrijkste: om zich beter op de pure luchtvaartactiviteiten te kunnen concentreren, moet Alitalia de dochterafdelingen die zich bezighouden met de bagage-afhandeling en het onderhoud verkopen.

alitaliavliegtuig

De nieuwe luchtvaartmaatschappij zal in haar totaliteit dus hoe dan ook een stuk kleiner worden en minder werknemers tellen. Voor de meesten is al een afvloeiingsregeling of een andere job voorzien.

Voor de vakbonden van Alitalia, die de maatschappij al vele jaren domineren en die een zeer lange geschiedenis van talloze stakingen hebben, is de gedwongen inkrimping van de nationale luchtvaartmaatschappij een nachtmerrie.

Bij de nieuwe maatschappij ITA zullen de vakbonden flink aan macht inboeten. Dat was een belangrijke reden om nog maar eens op te roepen om het werk neer te leggen. Meer dan een symbolische actie werd het niet. Wat Alitalia betreft zal het één van de laatste stakingen uit de geschiedenis van de maatschappij geweest zijn.

3 Reacties to “De laatste staking van het zieltogende Alitalia”

  1. Jacobs Says:

    Wat gebeurt met het mille miglia programma?

    • S.P.Q.R. Says:

      Dat is een vraag die u zal moeten stellen aan de klantendienst van Alitalia/MilleMiglia (tenminste zolang het nog kan): Servizio Clienti MilleMiglia, tel. 89 20 10 (in Italië) of tel. 02 551 11 22 (in België). Gewoonlijk worden dergelijke programma’s overgezet naar een nieuw programma met behoud van de bonuspunten. Zo’n getrouwheidsprogramma bevat kostbare klantengegevens die men in principe wel zal willen behouden. Maar het is natuurlijk altijd mogelijk dat men tabula rasa met het verleden zal maken.

  2. John Bartelsman Says:

    In mijn leven heb ik vijf of zes maal met Alitalia gevlogen. Het was altijd wel iets; staking, werkonderbreking, defecten, etc. Hoog tijd dat het roer wordt omgegooid; dit heeft al veel te veel geld gekost aan de Italiaanse belastingbetalers. Deze story doet mij denken aan het Belgische Sabena dat volgens mij in hetzelfde bedje ziek was. Dat is ook slecht afgelopen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.