Ontwerp arenavloer Colosseum voorgesteld

Het Ministero della Cultura zet de plannen door om de arena van het Colosseum opnieuw te bedekken. Het studiebureau Milan Ingegneria uit Milaan stelde als winnaar van een Europese ontwerpwedstrijd zopas het project voor. De aanleg van de arenavloer zou begin 2022 moeten starten.

In 2023 zou de nieuwe bedekking, goed voor een totale oppervlakte van ongeveer 3.000 m², dan moeten voltooid zijn. Er loopt een Europese aanbesteding voor de uitvoering van het project waarvan de kosten worden geraamd op 15 miljoen euro, al heeft minister van Cultuur Dario Franceschini er jaren geleden al 18,5 miljoen euro voor uitgetrokken.

arena(11)Simulatiebeeld: Milan Ingegneria.

Dario Franceschini probeert al jaren de arena van het Colosseum te overdekken. Volgens hem worden daardoor de onderliggende archeologische structuren beter bewaard en wordt zo het oorspronkelijke beeld van het Flavische amfitheater hersteld. Bezoekers zouden beter begrijpen hoe het Colosseum in elkaar stak.

Lang niet iedereen is het daarmee eens. Sommige archeologen en erfgoedverenigingen vrezen dat het wereldberoemde monument zal gedegradeerd worden tot een elitaire evenementenruimte.

Het feit dat Franceschini de komende G20 Cultuurtop in het Colosseum wil houden, sterkt hen in de overtuiging dat de minister vooral wil kunnen uitpakken met een prestigeproject.

Op 22 december vorig jaar werd een ontwerpwedstrijd voor het arenaproject uitgeschreven. Op de deadline van 1 februari waren er slechts tien inschrijvingen. De intekentermijn was dan ook erg kort. Als winnaar werd dus Milan Ingegneria gekozen, een ontwerpkantoor uit Milaan dat gisteren de plannen voor de toekomstige arena voorstelde.

Het idee om een nieuwe arenavloer in het Colosseum te bouwen werd reeds in 2014 gelanceerd door Dario Franceschini, die het voorstel gretig had overgenomen van een voormalige hoogleraar en archeoloog.

arena_colosseum (4)

Franceschini bracht het project meteen onder in het zogenaamde ‘Strategisch plan voor grote culturele projecten 2015′ en maakte er ook maar direct een budget van 18,5 miljoen euro voor vrij. Het project stierf echter net als de meeste onderdelen van het strategische plan een stille dood, al schoof het geld telkens wel mee op in de verschillende begrotingen.

Het hielp dat Franceschini al vele jaren op dezelfde post zit. Hij was van 2014 tot 2018 minister van Cultureel Erfgoed en Toerisme en vervulde in de regering Conte-II dezelfde functie. Vandaag, onder de vleugels van premier Mario Draghi, is hij opnieuw cultuurminister.

Vorig jaar stuurde Franceschini zijn ideetje van zes jaar geleden nog maar eens de wereld in. Ditmaal vergezeld van een concrete aanbesteding voor de aanstelling van een ontwerpbureau, dat nu dus met een voorstel komt.

De plaatsing van de arenavloer zal in ieder geval een omkeerbare ingreep zijn, die dus desgewenst ook weer ongedaan kan worden gemaakt. Er zal ook streng worden toegekeken op de materialen en de constructietechnieken die zullen worden gebruikt.

De arenavloer zal worden vervaardigd uit duurzaam gemodificeerd accoya-hout. Sommige delen van de vloer zullen worden gebouwd met beweegbare en roterende panelen die het mogelijk maken om de ondergrondse structuren te openen voor natuurlijke lichtinval.

Er komen ook 24 mechanische ventilatie-units, verspreid over de hele omtrek van het amfitheater, om de temperatuur en vochtigheid van de ondergrondse (en in de toekomst overdekte) kamers te regelen.

arena_colosseum (2)

Volgens het ontwerpplan zullen de onderliggende constructies worden beschermd tegen weersinvloeden en zal ook het regenwater worden opgevangen. Dat hemelwater zal men gebruiken voor de openbare toiletten in het amfitheater.

Het voorstel van minister Franceschini om het Colosseum opnieuw voor een hedendaagse vorm van brood en spelen te gebruiken, waarbij dan ‘kwalitatieve openluchtvoorstellingen’ zouden worden georganiseerd, kreeg vooral in culturele kringen heel wat bijval.

De cultuursector ziet vooral de mogelijkheid om in de toekomst een nieuwe prestigieuze evenementenlocatie in hun programma op te nemen. Zitplaatsen voor bv. een klassiek concert met een bekende dirigent of een groot orkest in het Colosseum (genre Ennio Morricone zaliger), zouden peperduur kunnen verkocht worden.

Een dergelijk evenement op die locatie zou ook zonder enig risico kunnen georganiseerd worden: de zitjes zijn gegarandeerd uitverkocht. Iedereen, van inwoner tot toerist, wil één keer in zijn of haar leven weleens een show of concert meemaken in het Colosseum. Franceschini en de cultuurhuizen weten dat het Colosseum, nog veel meer dan vandaag, een echte geldmachine zou kunnen worden.

arena_colosseum (1)

Lang niet iedereen in Rome is echter gelukkig met de plannen van de minister. Tegenstanders vinden dat het aanbrengen van nieuwe en kunstmatige constructies in een monument zoals het Colosseum niet kan. Dit is één van de wereldwonderen, geen technologisch pretpark of een evenementenhal, is één van de vaker gehoorde argumenten.

De minister krijgt ook veel kritiek omdat in Rome (maar ook elders in Italië) talrijke andere monumenten en archeologische sites al vele jaren wachten op subsidies. Sommige “dringende projecten” zitten door geldgebrek al jaren in de koelkast.

Velen beschouwen het overheidsgeld dat in het arenaproject zou worden geïnvesteerd, als een persoonlijk project van de minister en vinden dat er vele andere prioriteiten zijn waaraan het geld beter zou besteed zijn.

Miljoenen euro’s pompen in een prestigieus project dat eigenlijk alleen maar dient om mee te pronken en dat weinig toegevoegde wetenschappelijke of archeologische waarde biedt, is gewoon geld weggooien, argumenteren tegenstanders van de Franceschini-droom.

Alleen al in Rome, de monumentenstad bij uitstek, heerst een acuut geldtekort om alle overheidsgebouwen, sites en monumenten alleen maar te onderhouden, laat staan fatsoenlijk te restaureren. Zonder privégeld lukt zelfs dat de jongste jaren al niet meer.

De kassa van Rome is helemaal leeg en de stad wordt steeds meer afhankelijk van privésponsors om jaarlijks toch nog enkele restauraties te kunnen uitvoeren. Zonder geld van de hogere overheid zouden nog meer projecten stilvallen of gewoon niet worden uitgevoerd.

Ook heel wat archeologen zijn niet echt gewonnen voor de plannen van Franceschini. Ze vinden dat de geplande reconstructie van de arena in het Colosseum absoluut niet nodig is en zeker niet dringend. Ook zij vinden dat het geld beter kan besteed worden aan archeologische sites waar echt dringende ingrepen nodig zijn.

arena_colosseum (3)

Voorstanders verdedigen echter het arenaproject. Die ingreep maakt deel uit van een strategie. Het Colosseum levert nu al een pak inkomsten op. Investeren in een dergelijk toeristisch succesnummer loont, want met het extra geld dat je later aan tickets voor speciale evenementen in de arena kan verdienen, zorg je op termijn voor bijkomende financiering die kan worden gebruikt voor andere restauratieprojecten, zo klinkt het.

Het probleem is dat een stad zoals Rome, waar de oudheid of een ander tijdvak op elke straathoek zichtbaar is, nu eenmaal altijd geld nodig heeft. Het zal ook nooit genoeg zijn. Alleen al het Forum Romanum en de Palatijn krijgen jaarlijks ongeveer slechts een vierde van het bedrag dat eigenlijk nodig is om alles te onderhouden zoals het hoort.

Goed nieuws is wel dat in 2025 een Heilig Jaar op komst is. In de aanloop naar zo’n Giubileo, dat slechts om de 25 jaar plaatsvindt, worden altijd behoorlijk grote budgetten vrijgemaakt die kunnen gebruikt worden voor de vernieuwing, verbetering en verfraaiing van de infrastructuur en de monumenten in Rome.

Bekijk hier een filmpje over het voorgestelde project

Hier zie je een filmpje over de planning van het project

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.