ATAC Rome controleert na meer dan een jaar opnieuw op zwartrijden

De controleurs van de Romeinse vervoersmaatschappij ATAC die steekproefgewijs in bussen, trams en metro’s zwartrijders proberen te betrappen, zijn sinds een paar weken weer actief. Ze hebben meer dan een jaar niet gewerkt uit vrees dat ze besmet zouden raken met het coronavirus. Reizigers hadden natuurlijk snel door dat het risico op controle tot nul was herleid.

Hoewel het door de viruscrisis moeilijker is om de reizigersaantallen met eerdere jaren te vergelijken, kan ATAC niet anders dan vaststellen dat vorig jaar in Rome gigantisch veel zwartrijders hebben rondgetoerd. Op de bussen wordt in de nabije toekomst ook een betalingsssyteem geïnstalleerd voor wie “vergeet” een ticketje aan een kiosk te kopen.

Toegang krijgen tot de metrotreinen is al moeilijker zonder ticket, maar vooral in bussen proberen dagelijks talrijke mensen gratis te reizen. Vóór de viruscrisis waren er frequent en op alle lijnen zeer regelmatig controles, maar die waren kort na het uitbreken van de viruscrisis fel verminderd.

atac2

Tot ze uiteindelijk helemaal stilvielen. Uit vrees voor besmetting weigerden controleurs zich nog tussen de reizigers te begeven. Er volgden zeer lange onderhandelingen tussen de directie en de vakbonden van het transportbedrijf. De controleurs eisten veiligheidsgaranties vooraleer ze weer aan het werk wilden.

Er werd nu een nieuw protocol opgesteld waarbij de veiligheid van zowel de klanten als de controleurs wordt gewaarborgd. Om alle burgers en gebruikers te informeren over de hervatting van de controledienst, lanceerde ATAC een communicatiecampagne.

Vanaf nu kan je de controleurs dus weer ontmoeten als je in Rome gebruik maakt van het openbaar vervoer. De directie van ATAC noemt het een belangrijke stap die ook de veiligheid van de klanten verhoogt en reizigers tot het beter naleven van de veiligheidsregels aanzet.

Het is ook een daad van respect voor al de klanten die het voorbije jaar hun tickets wel netjes hebben betaald. Niet iedereen heeft dat gedaan, wat voor ons onaanvaardbaar en zelfs immoreel is, aldus directeur Giovanni Mottura.

atacticket(11)

ATAC noemt de strijd tegen zwartrijders een actie tegen belastingontduiking. Iedereen eist voortdurend dat ATAC in zowat alles moet verbeteren. Maar zonder de opbrengst van de vervoerstickets wordt dat erg moeilijk, aldus nog Mottura.

De stakingsactie van de controleurs, want dat was het in feite, heeft het vervoersbedrijf veel geld gekost. Nochtans kan ATAC iedere euro goed gebruiken: het bedrijf flirt al een hele tijd met het faillissement en sleept een schuldenlast van 1,4 miljard euro mee.

In 2019 werden ongeveer 4 miljoen reizigers gecontroleerd, 38% meer dan in 2018 en 61% meer dan in 2017. In totaal werden in 2019 bijna 190.000 voertuigen aan de kant gezet, waarna de passagiers werden gecontroleerd, dat zijn er 31% meer dan in 2018 en 43% ten opzichte van 2017.

Ongeveer 229.000 reizigers kregen in 2019 een boete. Dat komt neer op een gemiddelde van 630 uitgeschreven boetes per dag, een stijging met 34% vergeleken met 2018.

Twee jaar geleden werden jaarlijks ‘nog maar’ 2,8 miljoen reizigers gecontroleerd en werden ‘slechts’ 170.000 boetes uitgeschreven. De meeste boetes werden binnen de vijf dagen betaald.

Als je in Rome op een tram of bus stapt moet je zelf je vervoersbewijs nog even aan een machine ‘ontwaarden’ zoals dat heet. De machine stempelt een code en een datum op je ticket dat vanaf dan nog slechts een beperkte tijd geldig is. In principe is dat tot 100 minuten na de afstempeling.

atac-busticket (2)

Ook voordat je in Italië op een trein stapt moet je zelf je ticketje afstempelen in de daartoe bestemde machine. Bij de metro gebeurt de toegangscontrole automatisch omdat je daar in principe altijd langs een draaihek moet passeren om het perron te bereiken.

Vooral bij korte ritten in bussen of trams is de verleiding soms groot om het ticketje niet af te stempelen en zo 1,5 euro (de basisprijs) uit te sparen. De tickets zijn immers onbeperkt geldig en je kan ze dan gewoon op een ander moment gebruiken. Maar vergis je niet: de pakkans in Rome is behoorlijk groot.

We kennen inderdaad mensen die zelden of nooit een controleur hebben gezien. Maar we kennen er ook heel wat die tijdens een controleactie tegen de lamp gelopen zijn.

Het is een kwestie van geluk (of pech), maar de kans dat je tijdens enkele dagen Rome een controleur ontmoet wanneer je frequent gebruik maakt van het openbaar vervoer, is veel groter dan je kans om de lotto te winnen.

atac-busticket (3)

Controleurs stappen altijd in groep en op willekeurige momenten op de bus. De deuren gaan daarna dicht zodat ontsnappen onmogelijk is. Wie geen geldig of geen recent afgestempeld vervoersbewijs op zak heeft, mag bij een eerste overtreding meteen 50 euro boete betalen. Bij een volgende overtreding ligt dat bedrag al veel hoger.

Tegenpruttelen dat je toerist bent of dat je identiteitsbewijs nog in je hotel iigt helpt niet: dan mag je het gaan uitleggen aan de politie. Tegenwoordig kan je de boete ook meteen elektronisch betalen, het argument dat je geen cash bij hebt, helpt dus ook niet meer.

ATAC besliste een paar jaar geleden al dat het aantal controles moest worden opgevoerd om zwartrijden tegen de gaan en de inkomsten op te drijven. Het was één van de maatregelen die werden genomen om de voormelde schuldenberg van 1,4 miljard euro wat kleiner te maken.

De cijfers die ATAC recent bekendmaakte tonen aan dat die aanpak resultaten opleverde. Maar de viruscrisis draaide al die goede bedoelingen dus weer achteruit. Nadat een jaar lang amper werd gecontroleerd, schieten de controleurs nu dus weer in actie.

Zoals hierboven verteld: de pakkans voor zwartrijders is in Rome toch behoorlijk groot wanneer de controleurs op de baan zijn. Stempel dus zeker dat ticketje af op bus en tram.

Bovendien kan je sinds een jaar een Roma Tourist Ticket aanschaffen, waarbij je met slechts enkele muisklikken en met je krediet- of bankkaart (Visa, MasterCard of Maestro) biljetten voor het Romeinse openbaar vervoersnet reeds vóór je vertrek thuis kan kopen.

atacticket(17)

Dat kan bijvoorbeeld handig zijn voor grotere groepen die in Rome willen gebruik maken van het openbaar vervoer. De bedoeling is vooral om wachttijden te vermijden en de afleveringstijd van grotere hoeveelheden tickets te versnellen.

ATAC wil ook de Tap & go-technologie, die al op de tourniquets van de metro is geïnstalleerd, versneld uitrollen aan boord van trams en bussen. In een eerste fase zouden 2.340 hightech validatiemachines worden geïnstalleerd. Binnen de vijf jaar moet de volledige vloot zo’n machine hebben. In totaal gaat het om 6.100 toestellen.

De machines moeten het kopen van tickets gemakkelijker maken. Nu moeten die vooraf gekocht worden in kiosken, aan een loket, via een automaat of in winkels. Aan boord van een bus of metro of bij de chauffeur kan je geen tickets kopen. De schaarse automaten die je vroeger soms toch eens in een bus kon aantreffen, zijn vrijwel allemaal kapot of weggehaald.

atac-busticket (1)

Het nieuwe Tap & go-systeem biedt de mogelijkheid om met je (contactloze) creditcard meteen te betalen. Een venstertje toont de mogelijkheden en het aantal ritten.

Bij een enkele reis wordt net als bij een gewoon ticket 1,50 euro in rekening gebracht. Door die vlottere betaalmogelijkheid hoopt ATAC het aantal zwartrijders eveneens wat terug te dringen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.