Consumentenvereniging dient klacht in tegen rondslingerende deelsteps in Rome

De Italiaanse consumentenrechtenorganisatie Codacons heeft een klacht ingediend bij het openbaar ministerie van Rome om een einde te maken aan de duizenden elektrische deelsteps die op talloze plaatsen in de stad rondslingeren en voor veel hinder zorgen. Voetpaden worden geblokkeerd. De toegang tot winkels wordt versperd.

In de buurt van bus- en metrostations is de chaos helemaal compleet. Daar liggen zodanig veel tweewielers naast en op elkaar dat reizigers pas na het nemen van ettelijke hindernissen tot in het metrostation geraken. Op andere plekken hebben passagiers amper ruimte om in of uit de bus te stappen.

steps(4)

Er moet iets gebeuren, want dit is compleet uit de hand aan het lopen. De duizenden elektrische steps die dagelijks worden achtergelaten vormen een schandelijk schouwspel dat de verwaarlozing van Rome nog eens extra benadrukt. Dat zoiets kan in de hoofdstad van Italië is ongehoord. Dit is het zoveelste voorbeeld van stadsdegradatie en stedelijke anarchie, verklaart Codacons-voorzitter Carlo Rienzi.

Medewerkers van Codacons trokken de straat op en maakten een wat zij noemen ‘schokkend videofilmpje’ van de situatie. De ervaringen van die rondgang door de stad waren zo onthutsend dat als gevolg daarvan een officiële klacht werd ingediend. Hier kan je een stukje van dat filmpje bekijken.

steps(3)

Het gaat om een klacht tegen onbekenden voor het systematisch en bewust aanbrengen van wegblokkades, het bedreigen van de openbare orde, het hinderen van de verkeersveiligheid en het saboteren en bemoeilijken van de openbare dienstverlening.

Rienzi zegt dat het niet gaat om een nieuw fenomeen. Er waren al langer heel wat problemen met de achtergelaten elektrische tweewielers, maar door het toenemende gebruik van de deelsteps is de situatie de voorbije maanden danig ontspoord.

De veiligheid van de voetgangers wordt zonder meer in gevaar gebracht. Vooral blinden en mensen die moeilijk te been zijn durven nog amper buitenkomen. En dan mogen we, cynisch genoeg, nog van geluk spreken dat er het voorbije jaar amper toeristen in de stad waren. Als een fractie van die bezoekers ook gebruik begint te maken van de elektrische steps wordt het helemaal dramatisch, aldus Rienzi.

steps(2)

Codacons vraagt dat het parket een onderzoek instelt naar de stad, de deelbedrijven die de verhuur van de elektrische steps beheren en regelen en de gebruikers die hun voertuigen op een slordige en nonchalante manier achterlaten.

Het is nog niet zolang geleden dat de elektrische steps opdoken in het straatbeeld, maar ze werden vooral bij jongeren op korte tijd enorm populair, al worden ze niet altijd veilig gebruikt en lopen de ritjes regelmatig fout af.

Gebruikers rijden er soms op rond met een passagier (wat verboden is), razen met hoge snelheid over voetpaden of rijden in de verkeerde richting straten in. Er gebeurden het voorbije jaar dan ook al heel wat ongevallen. In combinatie met het slechte wegdek in Rome is het enkel wachten op het eerste dodelijke slachtoffer.

steps(1)

De voornaamste plaag is echter dat de voertuigen na gebruik zonder meer worden achtergelaten waar men op dat moment stopt. Vrijwel niemand doet de moeite om hun tweewieler op een fatsoenlijke manier ergens netjes te parkeren. In de piekuren liggen op sommige plekken vele tientallen steps bij elkaar op een hoop.

Het is gewoon niet meer leefbaar. De toestand is volkomen uit de hand gelopen en het stadsbestuur is blijkbaar ook alle controle kwijt en niet bij machte om er iets aan te doen, besluit Codacons. Wordt zeker vervolgd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.