Historische brug in Rome schiet in brand en stort in Tiber

In Rome heeft zaterdagnacht de Ponte dell’Industria vuur gevat. De brand kon niet meer worden bedwongen waarna een aanzienlijk gedeelte van de gigantische brug uiteindelijk in de Tiber stortte.

Het verkeer is de buurt is volledig onderbroken en de komende dagen wordt een grote verkeerschaos verwacht. Een aantal bewoners van drie wijken zitten zonder elektriciteit.

De brug bevindt zich dichtbij de bekende voormalige Gazometro en verbindt de Via del Porto Fluviale met de Via Antonio Pacinotti, in de wijken Ostiense en Portuense. Ze is in de volksmond ook bekend als de Ponte di Ferro.

ponte_di_ferro (1)

Het is niet helemaal duidelijk hoe de brand is ontstaan, al wijzen buurtbewoners naar kampeerders die onder de brug een vuurtje zouden hebben gestookt met wat kreupelhout. Die vlammen zouden overgeslagen zijn op de gas-, elektriciteits- en dienstleidingen die langs de brug lopen, waarna uiteindelijk de hele structuur vlam vatte.

Behalve een grote hoeveelheid afval zouden onder de brug ook gasflessen zijn gevonden die werden gebruikt door daklozen die daar verblijven. Of die verhalen kloppen moet de komende dagen worden uitgezocht, want evengoed kan een gewone kortsluiting de oorzaak van de brand zijn.

Niemand raakte gewond bij de brand, maar de vlammen waren vanaf een enorme afstand te zien en het duurde uren vooraleer de brandweer het vuur onder controle kreeg. De brandweer kwam ter plaatse met veertig mensen.

ponte_di_ferro (5)

De brand leidde er ook toe dat drie omliggende gebieden sinds vorige nacht zonder elektriciteit zitten. In sommige delen van Trastevere, Ostiense en Monteverde zitten naar schatting 200 gezinnen in het donker omdat onder de brug cruciale leidingen liepen die nu vernietigd zijn.

Rome riskeert vanaf vandaag ook een enorme verkeerschaos nu deze door pendelaars druk gebruikte verbinding tussen de wijken Ostiense en Marconi – Portuense wegvalt.

Volgens brandweercommandant Francesco Notaro is het nog niet duidelijk wanneer de brug weer zou kunnen heropenen of wanneer de herbouw van het vernielde gedeelte kan beginnen.

Er moet eerst worden nagegaan in hoeverre de overblijvende constructie nog voldoende stabiel is. Er zullen volgens Notaro verschillende inspecties en controles nodig zijn vooraleer er ook maar kan worden gedacht aan een wederopbouw.

ponte_di_ferro (6)

De Ponte dell’Industria is volledig vervaardigd uit metaal en heeft een lengte van ongeveer 131 m. Ze werd tussen 1862 en 1863 gebouwd door een Belgisch bedrijf om de spoorlijn komende van Civitavecchia, die tot dan het station net buiten Porta Portese gebruikte, te laten aansluiten bij het nieuwe station Termini.

De Belgen bouwden de brugdelen in Engeland, waarna de constructie in verschillende stukken naar Rome werd gebracht waar de brug gemonteerd werd.

Aanvankelijk bestond de brug uit ijzeren en gietijzeren bogen die rusten op pylonen gemaakt van gietijzeren buizen die werden gevuld met beton. De pijlers werden gecentraliseerd in het midden van de rivier zodat stoomboten en andere schepen er konden passeren.

ponte_di_ferro (7)

Op 10 juli 1863 reed de eerste locomotief over de brug en vier dagen later lieten de pauselijke machinisten twee treinen tegelijk over de brug rijden om te testen of ze stabiel genoeg was. Op 24 september reed de eerste trein van de lijn Rome-Civitavecchia officieel over de brug. Aan boord bevond zich paus Pius IX.

In 1910 werd de Ponte dell’Industria voor het treinverkeer vervangen door de nabijgelegen San Paolo-brug, iets verder stroomopwaarts en in 1911 onderging de structuur ingrijpende renovaties. Sindsdien kan de brug in beide richtingen worden gebruikt door voetgangers van auto’s.

ponte_di_ferro (2)
Op 7 april 1944 executeerden de nazi’s tien Romeinse burgers op de brug. Soldaten van de SS-veiigheidsdienst betrapten na een diefstal in een bakkerij die de Duitse bezettingstroepen bevoorraadde, tien vrouwen met brood en meel.

De vrouwen werden meteen en zonder vorm van proces of uitleg met nekschoten gedood op de Ponte dell’Industria. Op de brug zijn nog altijd sporen van de kogels te zien.

Ieder jaar wordt op 7 april een krans neergelegd bij een monument dat werd opgericht als herinnering aan de barbaarse oorlogsdaad.

Bekijk hier een kort filmpje met de brandende brug en de instorting

ponte_di_ferro (3)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.