Filmstudio Cinecittà in Rome breidt uit

De befaamde filmstudio Cinecittà in Rome gaat uitbreiden. Er worden nieuwe studio’s gebouwd en de bestaande worden gemoderniseerd. Daarvoor werd een overeenkomst getekend met de Cassa Depositi e Prestiti, een financiële instelling die economische investeringen ondersteunt.

De filmstudio heeft nog uitbreidingsmogelijkheden op een aanpalend terrein. Dat is zelfs zo groot dat de huidige beschikbare oppervlakte voor buitenopnamen en de bouw van tijdelijke filmsets desgewenst kan verdrievoudigen. Cinecittà wil met de uitbreiding gewapend zijn tegen de concurrentie van andere Europese filmstudio’s.

Concreet zou het terrein met 70 hectare worden uitgebreid. Dat zou de bouw van verschillende nieuwe filmsets voor buitenopnamen mogelijk maken en kunnen deze ook tegelijk worden gebruikt.

cinecitta1

De vernieuwing van Cinecittà werd vorig jaar al in gang gezet. De filmstudio wil de komende decennia meedraaien in de hoogste regionen van de Europese audiovisuele sector en de filmindustrie.

De voornaamste Europese concurrenten van Cinecittà zijn Studio Babelsberg in Potsdam (Duitsland), de Origo Studios in Boedapest (Hongarije) en de Nu Boyana Film Studios in Sofia (Bulgarije).

Het Istituto Luce Cinecittà werd vorig jaar ook getransformeerd tot een naamloze vennootschap die bedrijf klaar moet stomen om het hoofd te bieden aan toekomstige uitdagingen.

cinecitta (2)

Om van Cinecittà opnieuw een sterke speler op topniveau te maken en de internationale uitbreiding van de filmstudio te begeleiden, heeft de raad van bestuur vorig jaar ook twee nieuwe managers aangesteld. Chiara Sbarigia wordt de nieuwe voorzitter, Nicola Maccanico is aangetrokken als CEO.

Chiara Sbarigia is de voormalige organisator en directeur van het RomaFictionFest, een internationaal festival voor televisiefictie dat opereert onder de vleugels van het Filmfestival van Rome.

Sbarigia was ook operationeel directeur van de Mercato Internazionale Audiovisivo (MIA). Zij is tevens algemeen directeur van de Associazione Produttori Esecutivi (APE).

Ook Nicola Maccanico heeft veel ervaring in de filmindustrie en bekleedde er verschillende functies, waaronder deze van uitvoerend vicepresident van Sky Italia, CEO van Vision Distribution, en manager bij Warner Bros Entertainment Italia in Rome.

Maccanico kreeg van minister van Cultuur Dario Franceschini, de opdracht om de Romeinse filmstudio om te vormen tot de beste filmlocatie van het Europese vasteland. Rome krijgt daarvoor in principe 300 miljoen euro uit het Europese herstelfonds.

cinecitta (3)

Naast de uitbreiding wil Maccanico ook de bestaande infrastructuur van Cinecittà grondig moderniseren. Er worden twee nieuwe theater- en opnamestudio’s gebouwd die groter zijn dan het legendarische en nog altijd bestaande Teatro 5, destijds de lievelingsstudio van regisseur Federico Fellini.

Ook Teatro 7, dat tijdens Wereldoorlog II grotendeels werd verwoest maar nooit werd heropgebouwd, zal herrijzen. Hier wordt een enorm waterbad ingericht, waar onderwateropnames kunnen gebeuren.

De filmstudio moet binnen twee jaar opnieuw winstgevend zal zijn. Vorig jaar kon Cinecittà rekenen op een bezettingsgraad van ongeveer 80 procent, mede dankzij internationale producties zoals Domina (Sky), The House of Gucci (MGM) en Ripley (Showtime). Ook dit jaar is ongeveer 80 procent van de beschikbare ruimte al volgeboekt.

cinecitta (6)

De Cinecittà-studio’s bevinden zich op een tiental kilometers van het historische stadshart van Rome. Metrolijn A heeft een halte vrijwel voor de deur, waardoor de locatie zeer gemakkelijk bereikbaar is.

Cinecittà is een indrukwekkend complex met onder andere pleinen en tuinen, drie restaurants, verscheidene woongebouwen voor leidinggevenden en werknemers, zestien opnamestudio’s en kleedkamers voorzien van alle comfort. Er worden zowel films, reclamespotjes en televisieseries opgenomen.

cinecitta (7)

Cinecittà richt zich in de eerste plaats op filmproductie, maar stelde een gedeelte van het bedrijfsterrein een tiental jaren geleden ook open voor toeristen en filmliefhebbers.

Sinds 2011 zijn de Cinecittà-studio’s gedeeltelijk voor het publiek geopend met het Cinecittà si Mostra-project, een cultureel initiatief dat het historische en architecturale erfgoed van de Cinecittà-studio’s in de kijker zet.

Toeristen en filmliefhebbers kunnen er onder meer een permanente tentoonstelling bezoeken. Regelmatig is er ook een tijdelijke thema-expo en mits extra betaling krijg je de kans om onder begeleiding een tijdje rond te wandelen op een gedeelte van het bedrijfsterrein.

Daarbij zie je onder de overgebleven decors van Gangs of New York (Martin Scorsese), de televisieserie The Borgia’s en de HBO-serie Rome.

cinecitta (8)

Vooral die laatste filmset is een leuke ervaring voor Romeliefhebbers. Hoewel een aantal decors in 2007 gedeeltelijk werden vernield door een brand, blijft het resterende deel toch nog de moeite waard om eens te bezoeken.

In Cinecittà kwamen heel wat beroemde films tot stand. Federico Fellini maakte er onder andere La Dolce Vita, Otto e Mezzo en Amarcord. De decors van die films zijn daar nog altijd opgeslagen.

De filmstudio’s zelf vormden ook meermaals het decor voor een film, zoals voor Bellissima van Luchino Visconti en Intervista van Fellini.

cinecitta (5)

In de jaren ’50 kreeg Cinecittà zelfs de bijnaam ‘Hollywood aan de Tiber’, omdat de filmstudio gretig werd gebruikt door Amerikaanse filmmaatschappijen, vooral voor de zogenaamde peplumdrama’s, films over het klassieke Rome en de oudheid.

Mervyn LeRoy maakte in Cinecittà zijn Quo Vadis (1951) en Wiliam Wyler realiseerde er Ben-Hur (1959), Joseph L. Mankiewicz nam hier de film Cleopatra op, met Elisabeth Taylor en Richard Burton.

Maar ook vele andere bekende films, zoals Once Upon a Time in the West en The Godfather III, werden in Cinecittà opgenomen.

cinecitta (4)

Cinecittà werd op 27 april 1937 opgericht door de Italiaanse leider Benito Mussolini. De filmstudio moest ingaan tegen de sterke opkomst van de Hollywoodfilms. Een groot distributienetwerk voor Italiaanse films en de zogenaamde Wet Alfieri, een wet die aan de Italiaanse film een aanzienlijke staatssubsidie gaf, moesten hiervoor zorgen.

Bovendien werden de toenmalige Italiaanse filmsterren met behulp van tientallen tijdschriften, fors gepromoot. Door deze maatregelen steeg de productie van Italiaanse films naar ongeveer tachtig per jaar. Dat was toen gigantisch veel.

Vreemd genoeg gebruikte het fascistische bewind de cinema nauwelijks voor de productie van propagandafilms. De filmindustrie werd door Mussolini vooral ingezet voor economische doeleinden. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de filmstudio gebombardeerd.

cinecitta (1)

Na de oorlog begon een nieuwe bloeiperiode toen in de Romeinse filmstudio zoals verteld verschillende grote Amerikaanse filmproducties werden opgenomen.

Na een periode waarin het faillissement zeer dichtbij was, werd Cinecittà in de jaren ’80 van de vorige eeuw geprivatiseerd. Vanaf toen begon men er ook televisieprogramma’s te maken. Toen was dat geen evidente keuze, maar het bedrijf is er daardoor in die periode wel bovenop geraakt.

Cinecittasimostra.it

Cinecittastudios.it

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.