Luchthaven Fiumicino Rome opent grote nieuwe vertrekhal

In de luchthaven Leonardo da Vinci (Fiumicino) in Rome is een grote nieuwe vertrekhal geopend. Het nieuwe gebouw omvat drie verdiepingen en telt in totaal 23 instappoorten of gates in het jargon.

Dertien van deze 23 poorten zijn uitgerust met laadbruggen waarmee passagiers rechtstreeks aan boord van de vliegtuigen kunnen gaan.

De bouw begon reeds eind 2017, maar kwam in maart 2020 een tijdlang tot stilstand door de Covid-lockdown. De openingsplechtigheid werd bijgewoond door onder meer president Sergio Mattarella, burgemeester Roberto Gualtieri en Nicola Zingaretti namens de regio Lazio.

Luchthaven Fiumicino (30)

De luchthavenbeheerder Aeroporti di Roma (AdR) investeerde 400 miljoen euro in de bouw va de nieuwe Area d’imbarco A, een drie verdiepingen tellend gebouw met een oppervlakte van 37.000 m².

De nieuwe structuur is gekoppeld aan Terminal 1 (T1). De verbinding gebeurt via een verhoogde loopbrug die leidt naar een uitbreiding van het voorgebouw van T1

Het nieuwe gebouw moet onder meer helpen om de verwachte toeristenstroom in het Vaticaanse Jubeljaar 2025 op te vangen. Dankzij deze nieuwe faciliteit kan het jaarlijkse aantal passagiers dat via de luchthaven reist met meer dan zes miljoen toenemen.

De ontwikkeling wordt door AdR omschreven als ‘de eerste grote infrastructuur die na de pandemie in Italië is geopend’.

De nieuwe faciliteit maakt deel uit van een groot project van AdR om het oostelijke deel van de luchthaven uit te breiden. Dat is gereserveerd voor binnenlandse verbindingen en korte en middellange vluchten in het Schengengebied.

Luchthaven Fiumicino (18)

De bestaande terminals moeten in de toekomst nog beter op elkaar en op de parkings en het openbaar vervoer aansluiten.

Tussen de terminals moet ook een nieuw verbindingssysteem komen om de reizigers toe te laten snel te wisselen tussen het binnenlandse, het internationale en het intercontinentale verkeer.

Ondanks de ernstige gevolgen van de viruscrisis is dit project een echt initiatief van herstel en veerkracht, verklaarde Marco Troncone, de CEO van AdR tijdens de openingsplechtigheid.

De meest recente beschikbare cijfers, dat zijn deze van de maand maart, tonen voor Fiumicino gemiddeld 40.000 passagiers per dag. Dat komt overeen met ongeveer 30 procent van alle aankomsten en vertrekken in pre-covid tijden.

Luchthaven Fiumicino (32)

De nieuwe Boarding Area A krijgt via grote ramen veel natuurlijk licht binnen, maar bevat ook een geavanceerd ledsysteem dat met foto’s en grafische beelden inspeelt op de stemming van de passagiers. De instapruimte is ook uitgerust met zonnepanelen en voldoet aan alle belangrijke internationale milieunormen.

In het gebouw kregen tientallen winkels een plaatsje, maar er zijn ook een kinderdagverblijf en een kinderspeelplaats voorzien, evenals VIP-ruimtes die bedrijven kunnen huren.

Passagiers kunnen er zelfs een verzameling oude Romeinse kunstvoorwerpen bewonderen die werd samengesteld en in bruikleen werd gegeven door het Parco Archeologico di Ostia Antica, waaronder fresco’s en standbeelden.

Luchthaven_Fiumicino

Het comfort wordt mee verzekerd door een innovatief luchtverversings- en ventilatiesysteem dat varieert naargelang het aantal aanwezige passagiers.

Het uitbreidingsproject van de luchthaven omvat ook plannen voor de herontwikkeling van nog een ander Terminal 1-instapgebied. Dat werd gebouwd in het begin van de jaren ’90 en zal na de vernieuwing minstens tien extra instappoorten tellen.

De werkzaamheden zullen in juli beginnen. De Italiaanse regering investeert in totaal 2,1 miljard euro in de uitbreiding van de luchthaven. Het masterplan ‘Fiumicino Nord’, omvat bijna een verdubbeling van de huidige luchthaven.

Luchthaven Fiumicino (4)

Zo komen er twee nieuwe start- en landingsbanen en twee volledig nieuwe terminals. Rome wil daarmee de verwachte toekomstige groei van het aantal passagiers opvangen en tegen 2044 jaarlijks 100 miljoen passagiers kunnen verwerken. De totale kostprijs, wanneer alle werkzaamheden zijn afgerond, wordt geraamd op 12 miljard euro.

Pre-covid wezen studies op een grote toename van het aantal reizigers in de komende jaren. Ook de International Air Transport Association (IATA) stelde vóór de pandemie dat het aantal vliegreizen de komende twintig tot dertig jaar bijna zou verdubbelen.

Of de resultaten van die studies vandaag nog allemaal kloppen en of een dergelijke gigantische uitbreiding van de luchthaven valt nog af te wachten. Het is nog niet duidelijk hoe snel en in hoeverre het luchtvaartverkeer zich na de coronacrisis zal herstellen.

De luchthaven Leonardo da Vinci bij de gemeente Fiumicino in Rome werd in 1960 in gebruik genomen. De Romeinse luchthaven beschikte toen nauwelijks over infrastructuur, had slechts één vliegstrook waarop de vliegtuigen zowel moesten landen als opstijgen en geen terminal voor de afhandeling van bagage en passagiers.

Luchthaven Fiumicino (29)

De plannen voor de bouw van een nieuwe luchthaven kwamen in 1956 in een stroomversnelling toen duidelijk werd dat de Olympische Spelen van 1960 in Rome zouden plaatsvinden.

De toen reeds bestaande luchthaven Ciampino zou te klein zijn om de drukte op te vangen en de overheid besliste een tweede luchthaven te bouwen. Er werden kosten noch moeite gespaard om de stad in vier jaar tijd een luchthaven van enige allure te bezorgen.

De voltooiing van het project lukte slechts op het nippertje. Vijf dagen voordat de Olympische Spelen zouden beginnen, werd de luchthaven officieel geopend door de Italiaanse president.

Het zou echter duren tot de nacht van 14 op 15 januari 1961 vooraleer de eerste buitenlandse luchtvaartmaatschappijen zich fatsoenlijk konden installeren in een terminal die de naam waardig was. Dat gebeurde in het gebouw dat vandaag bekend staat als Terminal 3.

De keuze om de eerste terminal precies daar neer te zetten was niet toevallig, want die omgeving sloot perfect aan op de spoorlijn naar Roma Termini, het spoorwegstation van waaruit later de Leonardo Express-trein snelle shuttle-verbindingen van en naar de luchthaven zou verzorgen.

Het was ook handig dat zowel het vertrek als de aankomst van de vliegtuigpassagiers op hetzelfde niveau konden gebeuren. Voorts bevonden zich in de nieuwe luchthaven een apotheek, een krantenwinkel, een bank, een bar en een postkantoor.

De komende jaren zal alleszins nog fors worden geïnvesteerd in de luchthaven van Fiumicino, die nu al veel groter is dan Ciampino, een luchthaven die dichter bij het historische stadscentrum ligt.

Luchthaven Fiumicino (31)

Omwille van de geluidshinder zal het aantal vliegbewegingen in Ciampino op termijn bovendien geleidelijk verminderen. Fiumicino ligt vlakbij de zee, ongeveer 35 km van het centrum van Rome, waardoor nooit noemenswaardige klachten over geluidshinder opduiken.

Adr, de uitbater van de luchthaven in Fiumicino, is een privébedrijf, de meeste aandelen zijn in handen van de Edizione Holding, een investeringsmaatschappij van de familie Benetton, onder meer de eigenaar van de gelijknamige kledinggroep.

AdR werd in juli 1997 naar de beurs gebracht en in 2000 volgde een volledige privatisering toen de luchthavenaandelen die nog in handen van de Italiaanse staat waren, eveneens werden verkocht.

AdR is tevens de beheerder van de luchthaven Ciampino in Rome en heeft ook een klein belang in de luchthaven van Genua.

Foto’s: Aeroporti di Roma

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.