Brand vernielt filmset in Cinecittà

In de filmstudio Cinecittà in Rome is een filmset afgebrand. Daardoor moeten de opnames van het vervolg op de Netflix-film The Old Guard met onder meer Charlize Theron, Uma Thurman en Matthias Schoenaerts tijdelijk worden onderbroken.

De filmmakers hadden een stukje van de stad Firenze nagebouwd zoals ze er in de vijftiende eeuw uitzag. Dit decor is nu vernield.

cinecitta (4)

Er kwamen drie brandweerploegen ter plaatsen die de brand relatief snel onder controle kregen. Er vielen geen gewonden en de schade is al bij al nog beperkt.

De filmset is wel volledig verloren. De rookwolken aan de Via Tuscolana waren in een groot deel van Rome te zien.

De oorzaak van de brand is nog niet gekend. De hitte waaronder Rome nu al maanden gebukt gaat en de extreme droogte door het maandenlange gebrek aan regen, heeft wellicht bijgedragen aan de verspreiding van het vuur.

Het is overigens niet de eerste keer dat de bekende filmstudio af te rekenen krijgt met brand.

Cinecittà (Italiaans voor ‘Cinemastad’) is een indrukwekkend complex met onder andere pleinen en tuinen, drie restaurants, verscheidene woongebouwen voor leidinggevenden en werknemers, zestien opnamestudio’s en kleedkamers voorzien van alle comfort.

cinecitta1

In Cinecittà kwamen heel wat beroemde films tot stand. Federico Fellini maakte er onder andere La Dolce Vita, Otto e Mezzo en Amarcord. De decors van die films zijn daar nog altijd opgeslagen.

De filmstudio’s zelf vormden ook meermaals het decor voor een film, zoals voor Bellissima van Luchino Visconti en Intervista van Fellini.

cinecitta2

In de jaren vijftig kreeg Cinecittà zelfs de bijnaam ‘Hollywood aan de Tiber’, omdat ze gretig werden gebruikt door Amerikaanse filmmaatschappijen, vooral voor de zogenaamde peplumdrama’s, films over het klassieke Rome. Mervyn LeRoy maakte er zijn Quo Vadis (1951) en Wiliam Wyler Ben Hur (1959).

Cinecittà werd op 27 april 1937 opgericht door de Italiaanse leider Benito Mussolini. De filmstudio moest ingaan tegen de sterke opkomst van de Hollywoodfilms. Een sterk distributienetwerk voor Italiaanse films en de zogenaamde Wet Alfieri, een wet die aan de Italiaanse film een aanzienlijke staatssubsidie gaf, moesten hiervoor zorgen. Bovendien werden, met behulp van tientallen tijdschriften, de Italiaanse filmsterren fors gepromoot.

cinecitta (3)

Door deze maatregelen steeg de productie van Italiaanse films naar zo’n tachtig per jaar. Vreemd genoeg gebruikte het fascistische bewind de cinema nauwelijks voor de productie van propagandafilms. De filmindustrie werd door Mussolini vooral ingezet voor economische doeleinden.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de filmstudio gebombardeerd. Na de oorlog, in de jaren ’50 en “60 volgde een bloeiperiode, toen er verschillende grote Amerikaanse filmproducties werden opgenomen. Na een periode dat het faillissement zeer dichtbij was, werd Cinecittà geprivatiseerd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.