Het Colosseum is 77 miljard euro waard

De maatschappelijke of sociale waarde van het Colosseum bedraagt ongeveer 76,8 miljard euro. Dat zegt Marco Vulpiani, partner van het accountantskantoor Deloitte in een preview van de studie ‘The value of an Iconic Asset’.

Als toeristisch-culturele attractie draagt het Colosseum jaarlijks zowat 1,4 miljard euro bij aan de Italiaanse economie. Vóór de viruspandemie, in 2019, bezochten jaarlijks meer dan 7 miljoen mensen het monument.

Mensen drukken de waarde van bepaalde zaken graag uit in geld, al is dat voor soms onmogelijk. Accountantskantoor Deloitte deed toch een poging om een waarde te kleven op het Colosseum. Voor een dergelijk iconisch en eeuwenoud gebouw is het echter nodig om zowel de materiële als de immateriële waarde te bekijken.

Deze laatste kan groter zijn dan de waarde die gepaard gaat met de economische voordelen die het monument kan opleveren. Bovendien moeten ook de voordelen buiten de markteconomie in aanmerking worden genomen.

colosseum (4)

Daarom is het eerste element dat moet worden overwogen, zo blijkt uit de studie, zeker de rol van het Colosseum als een belangrijke toeristisch-culturele attractie. Het Colosseum draagt bij aan de nationale economie.

Dat gebeurt door het genereren van een directe cashflow gekoppeld aan de ervaring van het bezoek (in de eerste plaats de aankoop van toegangskaarten), maar ook indirect, via de toeristische uitgaven die verband houden met de toeristisch-culturele ervaring (zoals bijvoorbeeld catering, overnachtingen,…).

Anders verklaard: naast de directe voordelen genereert het Colosseum ook een indirecte of immateriële gebruikswaarde die verband houdt met het plezier van de nabijheid en het zien van een uniek en prachtig iconisch werk, de zogenaamde hedonische waarde.

Dat blijkt onder meer uit de prijzen van de vastgoedtransacties die gebeurden in de buurt van het monument. Dankzij de opmaak van een speciaal econometrisch model, schatten we dat de indirecte gebruikswaarde van het Colosseum ruim 400 miljoen euro bedraagt, vervolgt Marco Vulpiani.

Bij het evalueren van zo’n belangrijk iconisch cultureel werelderfgoed, kan men zich niet beperken tot alleen de financiële voordelen die dit kan opleveren.

colosseum (2)

Zo is de waarde die verband houdt met het belang dat de samenleving hecht aan het bestaan van het gebouw erg belangrijk, evenals alle emotionele voordelen die door het Colosseum worden gegenereerd door zijn kenmerken als een unieke ‘iconische’ troef in de wereld, met meer dan 2000 jaar geschiedenis, de zogenaamde bestaanswaarde.

Deze bestaanswaarde wordt onder meer geschat op basis van hoeveel de gemeenschap bereid zou zijn te betalen om het goed te behouden en door het gebruik van erkende technieken voor de waardering van culturele en gebaseerde activa.

De cijfers die het onderzoek door Deloitte opleverde, tonen duidelijk het belang aan dat de samenleving hecht aan het Coloseum. Deloitte lanceerde een online enquête. Hierin werd onder meer gevraagd welk bedrag lokale bewoners en toeristen zelf zouden willen betalen om het Colosseum te onderhouden en te beschermen.

Met het gemiddelde bedrag dat hier uitkwam ging het kantoor aan de slag om de sociaal-maatschappelijke waarde te berekenen. Inwoners van Rome waarderen het Colosseum het hoogst, wat uiteraard niet hoeft te verwonderen.

Romeinen noteerden een gemiddeld bedrag van 90 euro. Op andere plekken in Italië lag de waardering wat lager, maar werd gemiddeld toch nog 57 euro genoteerd.

arena_colosseum (4)

97% van de geïnterviewden vindt het bestaan van het Colosseum zeer belangrijk of belangrijk. 87% van de odervraagden vindt het Colosseum de belangrijkste culturele attractie van Italië. 92% is het ermee eens dat het Colosseum onder alle omstandigheden behouden moet blijven.

Bovendien beschouwt meer dan de helft (52%) het Colosseum als de belangrijkste factor in de beslissing om Rome te bezoeken, ondanks de aanwezigheid en de onmetelijkheid van al het andere historische en culturele erfgoed in de stad.

Ten slotte is ongeveer 30% van de respondenten van mening dat alleen Italianen mogen betalen voor het behoud van het Colosseum, terwijl voor de overige 70% bezoekers iedereen in de wereld hieraan zou moeten bijdragen aan het behoud van het Colosseum. Dat bevestigt nog eens de wereldwijd erkende waarde van het iconische monument.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.