Enkele dagen geleden kon je lezen dat het Museo Nazionale Romano fors gaat uitbreiden. Op de verschillende locaties, zijnde de Crypta Balbi, Palazza Altemps, de Thermen van Diocletianus en Palazzo Massimo zijn grote werken op komst. De voorbije dagen overliepen we wat er zoal zal veranderen in de Crypta Balbi en de Thermen van Diocletianus.
Vandaag bekijken we de werken in Palazzo Altemps. In de komende maanden zal je er als bezoeker rekening moeten mee houden dat bepaalde museumsites omwille van de werken, al dan niet gedeeltelijk, tijdelijk gesloten zullen zijn.
Palazzo Altemps blijft de verzamelplaats van de befaamde Boncompagni Ludovisi-collectie, die de rode draad van het bezoek zal vormen.
Er komt echter een nieuwe en meer didactische route die de bezoekers beter de vele manieren moet leren begrijpen waarop, van de oudheid tot de renaissance en de moderne tijd, de Griekse beeldhouwkunst alsmaar werd geherinterpreteerd en getransformeerd.
De nieuwe route begint op het gelijkvloers met een beknopte presentatie van de lange geschiedenis van het Palazzo Altemps en van de families die het hebben gebouwd en getransformeerd.
In een volgende stap wordt dieper ingegaan op de Boncompagni Ludovisi-collectie zelf. Bezoekers komen te weten hoe de werken werden gekozen, hoe ze werden gerestaureerd, hoe originele creaties werden vervaardigd uitgaande van fragmenten, of hoe soms moderne versies werden gemaakt van oude werken.
Vervolgens worden de verschillende toepassingen van de Griekse beeldhouwkunst in het keizerlijke tijdperk geïllustreerd.
In de nieuwe ruimtes rond de Sala del Gioiello zullen de Griekse originelen elkaar opvolgen, zoals de Ludovisitroon, Romeinse kopieën van werken van Myron, Polycletus en Phidias, overgebracht van het Palazzo Massimo en de Thermen van Diocletianus, en Romeinse creaties uitgewerkt op basis van Griekse modellen, zoals de beroemde Hermes Ludovisi.
Op de eerste verdieping zullen de Romeinse herwerkingen van de werken van grote meesters zoals Praxiteles en Lysippos worden getoond, om te laten zien hoe vaag de grens soms is tussen Griekse originelen en Romeinse kopieën.
Ten slotte wordt ok de relatie uitgediept tussen Griekse en Romeinse beeldhouwkunst in de Hellenistische periode, onder meer met de groep tuinbeelden van Fianello Sabino uit de late tweede,vroege eerste eeuw v. Chr., die de oudste verzameling Griekse sculpturen vormt die bewaard is gebleven in de omgeving van Rome.
Naast de Boncompagni Ludovisi-collectie, zal het Palazzo Altemps plaats blijven bieden aan nog een heleboel andere meesterwerken van beeldhouwkunst uit de oudheid, zoals de Lancellotti-discuswerper (foto boven), de zittende bokser en de bronzen Hellenistische prins.
De restauratiewerkzaamheden van Palazzo Altemps, die al gedeeltelijk zijn begonnen, hebben vooral betrekking op het herstel van de tweede binnenplaats en de portiek die aan het begin van de zestiende eeuw is gebouwd. Die ingreep moet een nieuwe grote ruimte van 400 m² opleveren.
De werken in Palazzo Altemps omvatten ook de herstelling van het dakterras (het oudste van Rome), de restauratie van het theater (het enige dat bewaard is gebleven in een Romeins privépaleis) en de grote kapel waar Gabriele D’Annunzio trouwde met Maria Hardouin di Gallese en waar in de toekomst concerten en culturele evenementen zullen plaatsvinden.
Geef een reactie