Het einde van de goedkope vliegtuigtickets

Tot een paar maanden geleden kon je vanuit eender welke plek in Europa voor een spotprijsje een goedkope vlucht boeken, op weg naar Rome of een andere mooie bestemming. Vandaag staan haast overal ter wereld vrijwel alle toestellen aan de grond en ziet de financiële toestand van de meeste luchtvaartmaatschappijen er niet goed uit.

vliegtuig2

Daarin zal niet snel verandering komen. Zonder bestemmingen kunnen momenteel uiteraard ook geen reizen worden geboekt. Grensoverschrijdend toerisme zal in de meeste landen slechts zeer geleidelijk weer worden toegelaten.

Het kan bovendien nog maanden duren vooraleer de luchtvaartsector zich weer enigszins op gang trekt en het (zaken)toerisme zich weer wat ontwikkelt.

Maar zelfs als dat gebeurt, zal het gedurende heel lange tijd niet meer worden zoals het was. De manier waarop passagiers zich op de luchthaven zelf verplaatsen zal moeten herbekeken worden. De veiligheidscontroles zullen wellicht anders moeten worden georganiseerd.

Luchtvaartmaatschappijen zullen, zeker de eerstkomende maanden (of zelfs voorgoed) worden verplicht om ook bij het inchecken, tijdens de boarding en aan boord van het vliegtuig zelf de afstandsregels tussen de passagiers te respecteren.

Dat betekent minder stoelen in het vliegtuig en hoe minder zitjes er zijn hoe duurder ze zullen worden. Daarmee zal (misschien voor altijd) een einde komen aan het tijdperk van goedkope vluchten.

Alexandre de Juniac, de topman van de International Air Transport Association (IATA) verwacht dat er internationale criteria komen die luchtvaartmaatschappijen verplicht om minstens een derde van hun zetels op te offeren om de regels te kunnen respecteren.

De luchtvaartorganisatie vermoedt dat de ticketprijzen daardoor met minstens de helft zullen stijgen. De IATA ziet het dit jaar dan ook somber in, met minstens een halvering van het aantal passagiers tegenover 2019 en een verlies voor de sector van minstens 290 miljard euro.

vliegtuig1

Het luchtvaartverkeer is sinds de uitbraak van het coronavirus wereldwijd met zowat driekwart gedaald. De sector verwacht slechts een heel traag herstel, onder meer doordat consumenten lange tijd zullen aarzelen en door de recessie. Mensen zullen minder geneigd zijn met heel veel personen in een groot toestel te stappen.

Veel zal afhangen hoe snel en met welke middelen het vertrouwen en het veiligheidsgevoel van de reizigers kan worden hersteld. De Europese Commissie zal volgende maand een nota voorstellen met regels voor een veilige heropstart van de luchtvaartsector.

Bij die maatregelen horen vermoedelijk alvast het dragen van mondkapjes door zowel de bemanning als de passagiers en de regelmatige desinfectie van vliegtuigen en luchthavens. Verplichte temperatuurcontroles behoren ook tot de mogelijkheden. Zolang geen behandeling of vaccin tegen het virus beschikbaar is, zullen dergelijke maatregelen waarschijnlijk niet snel worden afgevoerd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.